Kunder kommer "i stigende grad" til grænsen for at handle dagligvarer
Trods stigende fødevarepriser fastholder grænsehandelskæden Fleggaard sin priskampagne fra maj.
Her valgte Fleggaard at sænke priserne på 4000 varer - og det kan kæden fortsætte med, fastslår direktør Lars Mose Iversen i en pressemeddelelse.
- Priserne stiger af mange årsager, men vi kan fastholde vores lave priser, fordi vi har stærke aftaler med vores leverandører, og fordi vi er en volumenforretning, hvor indkøbene generelt er store. Vi hører jo ofte, at det også handler om vores momsfritagelse, men den er jo ikke anderledes nu, end den var tidligere, udtaler han.
Særligt basale dagligvarer får "i stigende grad" kunder til at komme til grænsen, kan Fleggaard-direktøren konstatere.
- Det er især de varegrupper, der er hårdt ramt af prisstigninger i Danmark, så som morgenmadsprodukter, mejerivarer, kød, mel og sukker. Folk køber også til lager af toiletpapir, vaskemiddel, opvasketabs og andet, der har lang holdbarhed, udtaler Lars Mose Iversen.
Han tilføjer, at Fleggaard "har haft en stærk sommer med markant vækst i omsætningen og kundestrømmen" sammenlignet med sommeren 2023.
Fleggaard - som ejer også Calle-kæden i grænsehandlen - driver i alt 15 butikker ved den dansk-tyske grænse.
Regnskabsår | 2022/23 | 2021/22 | 2020/21 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Nettoomsætning | 6988,9 | 6832,3 | 6011,1 |
Bruttofortjeneste | 1159,8 | 1156,7 | 978,6 |
Resultat af primær drift | 389,5 | 364,2 | 318,3 |
Resultat før skat | 337,6 | 397,6 | 321,8 |
Årets resultat | 247,3 | 287,4 | 238,6 |
Balancestatus | 4552,5 | 4474,2 | 3900,6 |
Egenkapital | 1933,2 | 1860,1 | 1687,6 |
Antal ansatte | 1233 | 1232 | 1199 |
Kilde: CVR |